Rovrapport: Retrogathering 2018

Vilken härlig lördag det blev i Västerås! Dagen spenderades i förträffligt sällskap av min trogne vapendragare A och en retrobekant, tillika medsamlare av vinyler, herr E.

 

Jag och A åkte gemensamt från huvudstaden med 9.14-tåget. Det känns fortfarande väldigt främmande att åka på andra våningen i ett tåg, men nyhetens behag är ett faktum och jag stortrivdes. Västerås ligger rätt så exakt en timme från huvudstaden med tåg – en alldeles lagom resa en lördagsmorgon så här i hösttider. Vi möter upp med E, som ankom med buss tjugo minuter senare, alldeles efter vi blivit insläppta och hunnit reka området lite kvickt. Som utlovat kommer här min önskelista för dagen:

 

  • Picross-spel
  • DS-Castlevania (Portrait of Ruin och Order of Ecclesia)
  • PS Vita
  • Strömkabel till Mega Drive 2
  • PAL-SNES
  • Mega CD (eventuellt)
  • ICO + SotC till PS2 (de begränsade utgåvorna)
  • Devil's Third
  • Vexx (Gamecube)
  • Donkey Kong (Game Boy)
  • Thor (DS)

 

Att försöka hitta allt på önskelistan och till vettiga priser var uteslutet redan från början. Lagom till du hunnit kolla vad som finns så är hälften av det sålt till någon med mindre tålamod – det är bara att tåga på och pruta till du skäms (och sedan lite till). Det är först i skrivande stund jag ser att jag faktiskt inte fick med mig ett enda inlägg med mig från Retrogathering. Rovet blev i stället ett helt annat.

 

 Lite papper, lite plast och massa vax (som dock inte kom med på bild).

 

Lagom till en nyversion av FFCC utannonserats skaffar jag mig alltså originalet inte bara en, utan två gånger på samma dag. Ett exemplar är kanadensiskt (fransk-engelskt) och ett är den begränsade, allt ovanligare utgåvan. När jag såg den sistnämnda så råkade jag dessutom göra en liten flämtning som jag är säker på hördes av kunden framför mig, som dock snällt lade tillbaks lådan efter att ha tagit sig en titt. Ett pinsamt nybörjarmisstag jag hoppas att jag slipper göra igen. Super Monkey Ball 2 och Final Fantasy I och II Dawn of Souls har jag efterlyst rätt länge. Det var på tiden att de fick komma hem – passande nog köpta av samma säljare som FFCC-boxen. Av bara farten plockade jag på mig ett av de allt färre PS3-spel som inte återutgetts på PS4 ännu.

 

Här någonstans så var det dags för auktionen – och vilken auktion det var! Emil gjorde mig uppmärksam på att där låg fyra spelsoundtracks på vinyl på bordet, med det mycket lagom utropet 50 kronor. Eftersom jag faktiskt inte var i närheten av att spränga någon budget så bestämde jag mig där och då för att de minsann skulle bli mina. Efter en budgivning som bokstavligen gjorde mig skakig i benen så blev det så. Streets of Rage 1, Shinobi 3, Super Hang-on och Outrun, för 800 riksdaler.

 

Tidigare år har auktionen mest varit en besvikelse och extremt perifer, men i år var inte ens vinylerna det mest attraktiva med arrangemanget (även om de antagligen var det för undertecknad, hehe). Jag hoppas och tror att det är ett gott tecken inför kommande Retrogathering-mässor.

 

En suchilunch senare hämtade jag äntligen upp min order från Japon, som bestod av två Super PLAY-tidningar om ICO och Shadow of the Colossus respektive (så jag fick åtminstone med mig något relaterat till dessa hem) samt ett nytt inplastat Peter Pan-spel till GBA. Det kan ju trots allt inte vara sämre än Disney Princess: Royal Adventure, även känt som Mitt livs värsta apportuppdrag.

 

Det började bli dags att röra sig hemåt, men inte innan ett extra besök i vårt startrum där Goof Troop, n-space-utvecklade Modern Warfare (DS) och tre stycken Xbox-spel fick göra mina tidigare köp sällskap.

 

Önskelistan blev alltså både otillräcklig och obehövd, men lika glad blev jag för det. Picross-klådan har jag andra mediciner för, och att få öppna fyra stycken Data Discs-vinyler utan att veta vilka utgåvor de är ska bli mig ett sant nöje.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Yesteryear Gamer

Spel kommer och går – backloggen består

RSS 2.0