Piano Opera Final Fantasy

Sammanfattat i en mening; Varför har jag fortfarande inte spelat Final Fantasy VII?

Alltså, riktigt ordentligt. Hela FF är en serie jag backseat-gejmat rätt så rejält, men likt Zelda – eller kanske rentutav mer extremt än Zelda – har jag sällan fört handkontrollen själv, än mindre spelat från början till slut.

 

 
 
När en vän skrev till mig härom dagen och undrade om det var jag som hade lagt undan två biljetter till Piano Opera Final Fantasy, så ringde det iofs en klocka någonstans långt i bakhuvudet, men utan att tänka något mer på det så sade jag ärligt att jag inte trodde att det var till mig och sambon iaf. Ni vet, eftersom man brukar minnas sådana saker (eller?). Det visade sig att det dock var jag som hade tingat dessa, och sojagrädden på moset var att de dessutom redan var betalda! Därmed tackar jag mitt glömska jag för den helt oförberedda julklappen som kom en hel månad i förväg.
 

Den här konserten hölls på Musikaliska i centrala Stockholm, och innehöll flera finfina arrangemang som främst var från del VI-IX i serien. Självklart höll jag öronen öppna extra efter just bitar ur Final fantasy VI, vars soundtrack jag i princip kan hela tracklistan på, eftersom det just är det spel i den kronologiska FF-serien jag har flest kopplingar till. Visst fick jag gåshud under flera framföranden, då pianisten Hiroyuki Nakayama verkligen är en musiker av rang, men det var något extra när Kefkas tema började lämna hans fingrar.

 

Vad som följde var ett par mäktiga bitar ur de utlovade delarna VII – IX, och VI fick lysa med sin frånvaro fram till huvudnumrens slut. Man säger att det bästa ska sparas till sist, och till sist var det som just det bästa sparades. Tre stycken, om jag inte missminner mig helt nu, av sexans absolut mest pompösa, episka stycken flödade i strid ström från pianot under vad som kändes som tio minuter av konstant gåshud – en för mig konsertmässigt närmast euforisk upplevelse. Det var nästan lite tur för mitt hjärta att vi kort därpå gick mot avslutet, då värdarna lämnade scenen för att komma tillbaka efter lite lockande applåder. Med lite menar jag ganska rejäla applåder. Något svårflörtade, men vi fick två fantastiska extra framföranden, varav åttans 'The Man with the Machine Gun' med lätthet rivaliserade sexans medley för min del, och vidare övertygade mig att det är dags att lägga vantarna på ett exemplar att spela själv. Har hört att Steams vinterrea närmar sig...

 

Avslutningsvis vill jag tala gott om hur närgången den här konserten kändes – publiken var verkligen central. Uematsu är en otroligt trevlig och ödmjuk värd, Nakayama en väldigt blyg, men charmig artist, och tolken Simon Lundström gjorde ett jättebra jobb med att presentera eventet, väl förberedd, och nära såväl publiken som musikerna. Jag kommer att minnas det hela som ett mysigt litet arrangemang med stort hjärta och en fin dos humor.

Yesteryear Gamer

Spel kommer och går – backloggen består

RSS 2.0