Vad Paper Mario Colour Splash behöver: Förslag på achievements

På sistone har jag varit upptagen med att slå Bowser gul och blå och målat hela världen med en stor hammare. Jag har njutit i stora drag genom Paper Mario: Colour Splash, och bortsett från ett par småbitar i äventyret så är det ett enligt mig riktigt bra spel. Jag menar bara den här attacken/besvärjelsen är ju minst 7/10. Det var dock länge sedan jag verkligen saknade ett achievement-system i ett Nintendo-spel så mycket som jag gör nu, för Colour Splash är verkligen ett alldeles ypperligt exempel på hur man kan göra en kombination av roliga, svåra och ett par genuint elaka 'cheevos.

 

Ett hundra procent. En egen platinatrofé, och ett totalt måste. Med så mycket som kan och ska målas för det ”riktiga” slutet så torde en cheevo för 100% inte kräva mycket tankeverksamhet att ta med.

 

Bull's Eye! – Ett av två minispel en bit in i Colour Splash petar in dig i rollen som kanonoperatör. Är du riktigt kanon på det så belönas du med en speciell liten överraskning, så varför inte ett litet tillfredsställande ”ping” och lite virtuella skrytpoäng också?

 

Money Maker! – Det andra minispelet ger dig samma roll, fast nu är måltavlan mynt. Det är avsevärt mycket svårare, även om spelet gör det mycket enklare för dig om du misslyckas tre gånger i rad (döm mig inte). Att bemästra det svåra läget borde absolut ge en cheevo med hög poäng, och den enkla versionen kan ju åtminstone ge en lågpoängare som tröstpris.

 

Banderoller! – Ett slags achievements alla redan, egentligen. Banderollerna på torget Port Prisma avtäcks när specifika villkor uppfylls. Det finns sex stycken, och de avhandlar allt från x antal Perfekt-betyg till att ansamla 10 000 mynt. Det är vansinnigt tillfredsställande att se cheevos fysiskt representerade i spel (för att inte tala om i användargränssnitt!), men att se dessa prydligt listade med ikoner och statistik är helt enkelt ännu bättre.

 

Sniffed it out! – Ännu ett slags minispel, och även detta obligatoriskt. Att klara det utan att köpa de färdiga korten som gjorts beredda för en kan dock inte vara det lättaste. I och för sig så hindrar inget en från att köpa dem, gå ut på världskartan och sedan in igen. Svarsalternativen ändras om man gör så, men korten du fick är med stor sannolikhet fortfarande hyfsat användbara. Oavsett så vore ett sånt här achievement ett vilt kort. Något elakt, men intressant.

 

Miss Fortune! – Förlora 20 ggr i rad mot en Roshambo-trollkarl. Jag inbillar mig iaf att de flesta är med om det på det sista templet, så en liten tröst för det frustrerande besväret kan det väl vara värt? (själv åkte jag dit fler gånger på näst sista templet, som med tolv förluster blev det drygaste!)

 

You know where these belong! – Ära den som äras bör; ett komplett museum ska absolut följas av ett tillfredsställande pling och fet heder i kompletteringens namn. Särskilt efter den pokenad det innebär att samla alla fiendekorten.

 

Det är några av mina förslag på achievements i Paper Mario: Colour Splash. Kommentera gärna med några egna förslag och tankar kring detta. Jag vet att där finns verbala röster för att Ninty inte ska beblanda sig med 'cheevos, men som ni förstår håller jag helt enkelt inte med.

Yesteryear Gamer

Spel kommer och går – backloggen består

RSS 2.0