Den riktade reklamens ständigt nya nivåer

Riktad reklam är en verklighet för de allra flesta av oss. Man har vant sig vid en digital service med alla moderniteter det innebär. Trots att skandalerna kring vad storföretagen faktiskt samlar in om oss så är det inte många som ändrar nämnvärt på sina vanor – så även för undertecknad. Det har lett till en hel del roliga, bisarra och läskigt träffsäkra fall av riktad reklam genom åren.

 

Inför Retrogathering förra helgen hade jag satt ihop en liten lista i telefonen med saker jag tänkte kika efter. Den var inte komplett, men innehöll ändå de främsta sakerna jag tänkte att marknaden på mässan skulle kunna erbjuda. Nu slutade dagen med att i princip inget från listan följde med mig hem, men det var inte hela världen tyckte jag. Det tyckte däremot min telefon, som väldigt enträget började ge reklam för PlayStation Vita-konsoler till salu på Tradera. Något än besynnerligare var när Doom 64 ploppade upp på skärmen; jag hade bara nämnt för två personer att jag letade efter ett och det stod inte heller med på listan. Vare sig fallen ovan är baserat på tidigare surfhistorik eller på vad jag bara kan anta är ren och skär avlyssning, så är det onekligen träffsäkert.

 

 

 

Instagram och Facebook är rätt så tajta när det kommer till riktad reklam. Sidor jag besökt via min PC dyker ofta upp som reklam på min Instagram i mobilen. Det är föga förvånande i sig, men när exempelvis Play-Asia till och med länkar till exakt de produkter jag bläddrat bland så vet man att det här är sofistikerade övervakningssystem.

 

Att någon vet exakt vad du har för dig på nätet är ingen behaglig känsla, men samtidigt så måste jag erkänna att jag är rätt nyfiken på framtiden för den här typen av övervakning. Visst tornar orwelliska bilder upp sig vid horisonten och visst blir man lite orolig för plånbokens hälsa, men det är ändå något fascinerande med den här tekniken. Låt oss bara hoppas att man, i valfrihetens namn, även får lättare att välja bort den.

Faxxi
2018-10-03 @ 06:03:00

Viktigt inlägg. Det går att inaktivera riktad reklam på flera plattformar, bl.a. Facebook och Instagram. Jag gjorde det nyligen (tryck t.ex. på "Why do I see this?" vid annonsen). Man kan även inaktivera riktad reklam i större databaser där plattformarna inhämtar sin information, vilket gör att man stänger av för flera plattformar samtidigt. Men informationen kan garanterat nås av plattformarna nonetheless (inget man gör på internet försvinner från internet) - man har det bara inte ständigt i sitt ansikte.

Svar: Är man beredd på att sidors funktionalitet blir något sämre så kan man även installera insticksmoduler så som Ghostery och förhindra att ens data ens skickas från första början. Det går lite sådär, som sagt, men funkar nog för den benägne.
Karuchi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Yesteryear Gamer

Spel kommer och går – backloggen består

RSS 2.0