Karuchi på Comic Con Gamex
Det blev rumphugget för min del på Gamex i år. Jag gick mest runt och dreglade över allt jag inte hade råd med, gick nonchalant förbi alla tunga trippel-A-båsen, streetpassade som en galning, och talade mig varm med de allra flesta i indie-sektionen. Även om en önskelista såhär lagom till julhandeln snart börjar ta fart vore på sin plats så väljer jag nog ett kort inlägg dedikerat det sistnämnda.
Orbital Gear finns ute nu. Man kan för 6.99 € gå lös på varandra i vad jag själv skulle beskriva som ett Bangai-O med PvP-fokus och en gravitationsgimmick. Någn jämförde det med ett spel som heter Soldat, men där är ett område jag inte är hemma på. Tyvärr testade jag aldrig Orbital Gear, men det är absolut en titel jag hade kunnat tänka mig lira någon timme på LAN eller dylikt. Om inte annat så vill jag se mer av den Zone of the Enders-aktiga estetiken i action.
Project Catnip är ett än så länge mycket smalt demo gjort av en riktigt trevlig duo där en gör musiken och den andre står för programmering och det estetiska. Jag talade länge och väl med de båda om spel som vi gillar, var inspiration kommer ifrån, och hur mycket arbete de båda har framför sig. Riktigt trevliga typen, och Project Catnip är extra mycket på min radar när de båda beskrev deras vision i vad som i mina öron lät väldigt likt ett av mina favorit Metroid-vanias; Shantae: Risky's Revenge. Sämre inspiration kan man ju leta efter rätt länge, i mitt tycke!
RobotSplit är ett trevligt plattformspussel med ett gäng roliga buggar just nu. Utvecklarna Wanted Mutant games hade ett gott sinne för humor i var fall, och jag tror de kan stryka ut de flesta problem jag hade när jag fick testa. Spelet finns redan uppe på Steam Greenlight för de som vill se och ge det en chans att realiseras snart.
Pavilion ser ut som en handen-i-handsken-match dem av oss som tycker om oldschool isometriskt gameplay. Musiken ackompanjerar artworken väldigt fint, och i allmänhet för det här spelet tankarna till gammal PC-gaming – en spel-era jag ändå inte var med i alls, men likväl romantiserar om. Pavilion fokuserar på problemlösning genom ett klassiskt peka-klicka stuk av gameplay, och är även det utvecklat av en duo. Det ska tydligen släppas på PS4 och PS vita inom en inte alltför avlägsen framtid. Skaffar jag inte en Vita till jul så blir det nog inte av att jag upplever det här förrän en eventuell Steam-release, dessvärre.
Jag talar mig gärna varm om konceptet och den ungdomliga drivkraften bakom Little Raindrop och de framtidsförhoppningar det får en att hysa om Sveriges utbildningsväsen. Detta är ett litet gymnasieprojekt på cirka fem personer, samtliga runt 18 år gamla. De var glada, trevliga och delgav sig väldigt givmilt av sina egna upplevelser och visioner, trots att de fått sig en rejäl dos stress att slänga ihop något presentabelt inför mässan. Dessvärre hinner inte riktigt så få aktörer få ihop något spelbart på de enligt utsago två veckorna de hade på sig, så teamets bildansvarige fick jobba dubbelt upp istället. Det märktes att Little Raindrop hade legat på ritbordet i över et år, för själva idéerna kring projektet var klockrena. Nu ska det bara börja byggas också!
Cavelight Entertainment kom med en liten överraskning för mig som icke-ortodox racingentusiast*. Ett racingspel som ser ut som Wipeouts kärleksbarn med Tron låter väl inte helt fel? Ett där tre spelare race:ar mot varandra medan en fjärde under tiden bygger banan i realtid. Konceptet är genialiskt, och jag ser mycket fram emot vart Velocity Stream går. Tydligen ska det bland annat komma till Wii U. Dessvärre måste jag erkänna att jag inte var särskilt förtjust i hur spelet kontrollerades, och jag hoppas att det här klassas som en alpha-, eller i vart fall en beta-test. Annars kan det riskera att falla platt på magen.
* = detta innebär i princip att jag mest sätter tänderna i alla racingspel som inte inkluderar normala bilar. Go-karts, svävare och flygplan för min del helst, tack.
20 000 Leagues Above the Clouds är fantastiska nyheter för dig som gillar Skies of Arcadia och resurssamlande. För en alpha så var grafiken fantastisk; sjukt snygg skybox, moln och detaljer, med en draw distance som verkade oändlig. Tyvärr är resurssamlarbiten inte riktigt min kopp té, men jag kommer garanterat hålla koll på den här ändå. Flygande öar, liksom! Nejmen, en story-driven singelspelarkampanj utlovades, och med tanke på att jag är mer av en sådan typ av spelare så kan det här mycket väl hamna tydligt på min radar. Jag kan praktiskt taget höra SoAs världskartemusik! Eller så är det Winamp i bakgrunden, hehu.
Dessvärre blir det inget lördags- och söndags-CCGX för min del, men tiden där har likväl varit väl spenderad, även om jag hoppades stöta på fler bekanta anleten. Hoppas ni som sitter på en helbiljett har det skoj för mig med!